X
تبلیغات
۞ رديف نوازي ۞

۞ رديف نوازي ۞

تحرير

 

تحرير

هرقطعه يا گوشه ازچند بخش تشكيل مي شود.مانند : مقدمه يا درآمد ،شعر يا كرشمه،تحرير وفرود.

البته يك گوشه مي تواند باشعر،تحرير ويا حتي فرود آغازشود.همچنين تحريرها بسيارمتنوعند وشبيه صداي پرندگان هستند وبايد خيلي شفاف اجراء شوند.

ازلحاظ روشهاي اجرايي اگر چند تحرير يك شكل داريم بايد آنها را دريك جمله با چند شدّت وزمانبندي وسرعت وحالت متفاوت اجرا كنيم كه اين تنوع با نت نويسي قابل بيان نيست .اين تنوّع ممكن است كه حتّي دريك جمله بسيار كوتاه هم رخ دهد.نمونه اين جريان پويا وزنده رامي توانيد دراجراي سنتورحبيب سماعي بشنويد.

تحريرها معمولاً بهتراست كه دركنار" تك "ها و "غلت "ها اجرا شوند.

درشيوه هاي موسيقي دستگاهي رايج فعلي تحريرها به صورت بي رمق ونامحسوس اجرا مي شوند وانگارخواننده دارد آهنگ را به قصد تمرين وياد آوري براي خود اجرا مي كند اين نوع اجرا را به صورت دراز كشيده ودرحال استراحت وباشكم پر هم مي توان انجام داد.درحالي كه به روش درست آن خواننده نياز به استقرار وآمادگي بيشتري دارد.

تحرير بااستفاده ازنغمه اي زيرتراز نغمه اصلي ادا مي شود اما درشيوه هاي امروزي به جاي نغمه زيرتر صداي هوا ازگلوي خواننده شنيده مي شود.

+ نوشته شده در ۲۹ تیر ۱۳۸۷ساعت ۱۱:۵۷ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(2)

اختلاف دستگاه و آواز

اختلاف دستگاه وآواز

دستگاه مفصل ترازآوازاست.آوازها ازدستگاه مشتق شده اند،مانند:آوازهاي ابوعطا،دشتي افشاري وبيات ترك ازدستگاه شور وآوازبيات اصفهان ازدستگاه همايون.

گوشه هاي دستگاهها ازنغمه هاي بم شروع مي شوند وپس از اجراي درآمدها،به تدريج اوج مي گيرند وبه هنگام(اكتاو)مي رسند.درهنگام نيز گوشه هاي ديگر اجرا مي گردد،مانند:گوشه منصوري دردستگاه چهارگاه،گوشه عراق دردستگاه ماهور.

امّا نغمات گوشه ها درآوازها تقريباً ازنغمه هاي متوسّط آغاز مي شوند واغلب دريك اوج خاتمه مي يابند.

وسعت نغمات دستگاهها ازچهاردانگ (دانگ يعني تقسيم بندي هاي چهارنغمه اي)تاشش دانگ است،درصورتي كه نغمات آوازها ازسه دانگ بيشترنيست.

منبع : كتاب هفت دستگاه موسيقي ايران استاد مجيد كياني

جستجو     ارسال نظر خصوصي۱      ارسال نظرخصوصی2    گفتگوي آنلاين

 پخش آنلاين-دانلود-ومقالات موسيقي رديف-صفحه اصلي همين وبلاگ

fvbhjkla

 

 تولباررديف نوازي باقابليت چك كردن ايميل بطورخودكارواطّلاع به شما به صورت فوري بوسيله صداوتعدادايميل هاي رسيده به هراشتراك وورودبه آن بايك كليك ،اطلاع ازبروزشدن وبلاگ ،دسترسي به همه سايتهاولينكها،حذف ودوباره اضافه كردن اجزاءتولباروحذف (آنيستال)كردن تولبار،مخفي كردن تولبارازنوارتب(پيشاني مرورگراينترنت)باراست كليك وبرداشتن تيك آن، چت ،داشتن اكثرسايتهاولينكهاي موجودكاربردي دراينترنت وارسال وپيشنهادلينك ازسوي شماوبسيارامكانات مفيدديگر.باحجم كم:۱مگابايت براي مشاهده يادانلود كليك نمائيد  a  ديدن قسمت هاي مختلف وشرح تولبارموسيقي رديف 

 

آموزش ودانلودتولبار

 

مشاهده ودانلودتولبار

درزمان نصب تولباربايدبه اينترنت متصل باشيد

+ نوشته شده در ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۰۷:۲۸ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)

سرعت درموسيقي رديف

سرعت درموسيقي رديف

سرعت (تمپو(tempoتندا ،ويا تندي آهنگ درهنگام اجراي موسيقي رديف متغيراست.گاهي به تدريج تند مي شود،وگاهي كند وزماني تند وكند.

ازآنجاكه اجراي موسيقي دستگاهي "رديف" درشرايط زمان ومكان امكان پذيراست،خواه ناخواه سرعت آهنگ موسيقي تابع احساس نوازنده درشرايط زمان است. كه درنتيجه سرعت آن علاوه برتند وكند شدن تدريجي شامل چند تنداي ديگرنيز مي شود:

يكي تندي انگاره هاي آهنگ.وديگر تندي وزن،كه معمولاًنسبت به يكديگر،نسبت قرينه وعكس دارند.به عنوان مثال:

"دستگاه شور"سرعتي تند درواژه هاي آهنگ دارد.وبرعكس سرعتي كند درضرب(متر)دارد.يعني:حركت وگردش نغمات آن در"كل"كند ودر"جزء"سريع وتند مي باشد.

درحالي كه "دستگاه نوا"سرعتي كند درواژه ها وسرعتي تند درضربات وزن دارد.يعني درگردش جملات(كل)تند ودرگردش واژه ها (جزء)كند اجرامي شود.

تمپو ياسرعت ،درموسيقي اروپايي بوسيله اعداد تعيين مي شود.ومحاسبه آن براساس تمپوي حدّ وسط به طورنسبي عدد( 72 ) است.كه نصف آن(36) به عنوان تمپوي آهسته ،ودوبرابر آن تمپوي سريع(144)است.كه بادستگاه مترونوم تنظيم مي شود.

 

منبع:کتاب هفت دستگاه موسیقی ایران نوشته استاد مجید کیانی

جستجو     ارسال نظر خصوصي۱      ارسال نظرخصوصی2    گفتگوي آنلاين

 پخش آنلاين-دانلود-ومقالات موسيقي رديف-صفحه اصلي همين وبلاگ

fvbhjkla

 

 تولباررديف نوازي باقابليت چك كردن ايميل بطورخودكارواطّلاع به شما به صورت فوري بوسيله صداوتعدادايميل هاي رسيده به هراشتراك وورودبه آن بايك كليك ،اطلاع ازبروزشدن وبلاگ ،دسترسي به همه سايتهاولينكها،حذف ودوباره اضافه كردن اجزاءتولباروحذف (آنيستال)كردن تولبار،مخفي كردن تولبارازنوارتب(پيشاني مرورگراينترنت)باراست كليك وبرداشتن تيك آن، چت ،داشتن اكثرسايتهاولينكهاي موجودكاربردي دراينترنت وارسال وپيشنهادلينك ازسوي شماوبسيارامكانات مفيدديگر.باحجم كم:۱مگابايت براي مشاهده يادانلود كليك نمائيد  a  ديدن قسمت هاي مختلف وشرح تولبارموسيقي رديف 

 

آموزش ودانلودتولبار

 

مشاهده ودانلودتولبار

درزمان نصب تولباربايدبه اينترنت متصل باشيد

+ نوشته شده در ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۱۱:۴۵ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت اوّل

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ

قسمت اوّل

دکتر مسعود مقدم

استاد فرج الله : معروفترین سازنده آلات موسیقی در عهد ناصری و اصلیتاً اصفهانی بوده است و در زمان صدارت امیر کبیر به اتفاق نایب اسدالله ( معروفترین نی نواز زمان ) از اصفهان به تهران آمده و کار گاهی در دار الضایع تهران ( در جوار سبزه میدان فعلی ) دایر نموده و بکار ساخت تار وسه تار و سنتور می پرداخت .

با توجه به زمان رویدادهای فوق میتوان سال تولد استاد فرج الله را بطور تخمینی از 200-170 سال پیش بر آورد کرد . استاد فرج الله اولین هنرمندی بود که با مطالعه و دقت زیاد توانست به اندازه ها تا زمان حاضر نیز اعتبار دارند و بعنوان الگوئی در اختیار سازندگان پس از او قرار گرفت .

تارهای استاد فرج الله عمدتاً ارتفاع ( پهنا ) کمی داشته و کمی تخت هستند و مضراب خور کمی دارند . سر پنجه آن کمی لاغر و کشیده است .

رنگ تارهای او دارای آستر زیر رنگ سیاه یا قهوه ای تیره است . فرم دهانه های آن بوضوح از الگوی سنتی پیش از خود الهام گرفته است . ..................


ادامه مطلب
+ نوشته شده در ۳ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۲۳:۰۱ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)