X
تبلیغات
۞ رديف نوازي ۞

۞ رديف نوازي ۞

كانال تلگرام

براي ورود به كانال تلگرام روي لينك كليك نماييد:https://t.me/santoorh
+ نوشته شده در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ساعت ۱۰:۴۸ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)

پخش آنلاين-ياد گيري ساده ترموسيقي-استاد مجيد كياني-قسمتي ازآموزش سنتور

پخش آنلاين

,ياد گيري ساده ترموسيقي,

استاد مجيد كياني-قسمتي ازآموزش سنتور

ويدئو در يوتيوب آپلود شده و بايد با ف....ش....ن ويدئو را مشاهده كنيد :

https://t.me/santoorh : كانال تلگرام

+ نوشته شده در ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۱۱:۲۴ توسط حامد فندرسكي دسته : پخش آنلاين ويدئويي نظر(0)

پخش آنلاين قسمتي ازكنسرت پژوهشي خيام وموسيقي

پخش آنلاين قسمتي ازكنسرت پژوهشي خيام وموسيقي

  استاد مجيد كياني


ويدئو در يوتيوب آپلود شده و بايد با ف....ش....ن ويدئو را مشاهده كنيد :

       

+ نوشته شده در ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۱۸:۵۷ توسط حامد فندرسكي دسته : پخش آنلاين ويدئويي نظر(0)

اختلاف دستگاه و آواز

اختلاف دستگاه وآواز

  دستگاه مفصل ترازآوازاست.آوازها ازدستگاه مشتق شده اند،مانند:آوازهاي ابوعطا،دشتي افشاري وبيات ترك  ازدستگاه شور وآوازبيات اصفهان ازدستگاه همايون. گوشه هاي دستگاهها ازنغمه هاي بم شروع مي شوند وپس از اجراي درآمدها،به تدريج اوج مي گيرند وبه هنگام(اكتاو)مي رسند.درهنگام نيز گوشه هاي ديگر اجرا مي گردد،مانند:گوشه منصوري دردستگاه چهارگاه،گوشه عراق دردستگاه ماهور. امّا نغمات گوشه ها درآوازها تقريباً ازنغمه هاي متوسّط آغاز مي شوند واغلب دريك اوج خاتمه مي يابند. وسعت نغمات دستگاهها ازچهاردانگ (دانگ يعني تقسيم بندي هاي چهارنغمه اي)تاشش دانگ است،درصورتي كه نغمات آوازها ازسه دانگ بيشترنيست.

منبع : كتاب هفت دستگاه موسيقي ايران استاد مجيد كياني

+ نوشته شده در ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۰۷:۲۸ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)

نقش تزيين ها درموسيقي دستگاهي ايران

نقش تزيين ها درموسيقي دستگاهي ايران

 

تزيين كوچكترين اجزاي جملات موسيقي است.تزيين ها درحكم ضمائم آوايي يا زيرنغمگي هاي نغمه اصلي به شمارمي روند.

تزيين ها،نقش بسيارمهمي دربافت وساخت وبيان هنرموسيقي اصيل ايراني دارند.واجراي آنها مهارتهاي عملي بخصوص مي خواهد.

تزيين ها برروي نغمه هاي گوشه ها چون رنگ ونقش كاشيكاري هاي زيباي اصفهان ،تبريز،كرمان ويزد متنوع وگونه به گونه است ،چونان خطوط انحناهاي گرم درنقاشي مينياتور،ظريف وشكننده است.وهمچون گلهاي قالي وگليم درتكراروقرينه.همانند دانه ها وخطوط هندسي ظريف خاتم كاري است.

نقش تزيينات دربافت نغمگي موسيقي رديف دستگاهي همانند نقش هماهنگي((Harmonieدربافت نغمگي موسيقي كلاسيك اروپا است.همانطوركه درموسيقي اروپايي،حذف صداهاي هماهنگ (هارموني)ازگروهنوشتِ ((Partiteurاثرموجب خواهد شد كه تنها نغمه اي يك خطّي ،ساده وبي جان ازموسيقي باقي بماند ،درموسيقي ايران نيز حذف اين صداها وتحريف آنها موجب يكنواختي وبي محتوايي نغمات موسيقي مي شود .اين تحريف ممكن است باتحريف درصداي سازانجام گيرد.

گرچه تزيين براي زيبايي موسيقي  يا بهترجلوه دادن آن است.وازلحاظ توسعه وتنوع دادن آنها سربه بي نهايت مي كشد. امّا گاهي تغيير دركوچكترين  جزئيات آن،حذف يا اضافه كردن يك اشاره ،محتوا واحساس گوشه را دگرگون مي سازد.وبه همين علت استادان موسيقي رديف تأكيد برحفظ وتكرارانگاره هاي رديف مي كنند تا باعث درك بيشترمحتواي موسيقي بشود.تادرهنگام تغييرات بداهه موسيقي محتواي دروني خودش را ازدست ندهد.

 

منبع استفاده شده :كتاب هفت دستگاه موسيقي ايران- استاد مجيد كياني

كانال تلگرام:
https://t.me/santoorh

+ نوشته شده در ۱۵ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۱۰:۳۳ توسط حامد فندرسكي دسته : نظر(1)