X
تبلیغات
۞ رديف نوازي ۞

۞ رديف نوازي ۞

ديدگاه خيام نسبت به مرگ-استاد مجيد كياني

پخش آنلاين قسمتي ازآلبومDVD شناخت هنر موسيقي(خيام)
پژوهش واجرا:استاد مجيد كياني.به مناسبت بزرگداشت حكيم عمرخيام درفرهنگ سراي نياوران
براي تهيه اين آلبوم باكيفيت دي وي دي به سايت آثاراستادمجيد كياني مراجعه نمائيد
http://art.sarvsetah.com/
يا
http://www.iranartwork.com/
 

جستجو     ارسال نظر خصوصي۱      ارسال نظرخصوصی2    گفتگوي آنلاين

 پخش آنلاين-دانلود-ومقالات موسيقي رديف-صفحه اصلي همين وبلاگ

fvbhjkla

 

 تولباررديف نوازي باقابليت چك كردن ايميل بطورخودكارواطّلاع به شما به صورت فوري بوسيله صداوتعدادايميل هاي رسيده به هراشتراك وورودبه آن بايك كليك ،اطلاع ازبروزشدن وبلاگ ،دسترسي به همه سايتهاولينكها،حذف ودوباره اضافه كردن اجزاءتولباروحذف (آنيستال)كردن تولبار،مخفي كردن تولبارازنوارتب(پيشاني مرورگراينترنت)باراست كليك وبرداشتن تيك آن، چت ،داشتن اكثرسايتهاولينكهاي موجودكاربردي دراينترنت وارسال وپيشنهادلينك ازسوي شماوبسيارامكانات مفيدديگر.باحجم كم:۱مگابايت براي مشاهده يادانلود كليك نمائيد  a  ديدن قسمت هاي مختلف وشرح تولبارموسيقي رديف 

 

آموزش ودانلودتولبار

 

مشاهده ودانلودتولبار

درزمان نصب تولباربايدبه اينترنت متصل باشيد

+ نوشته شده در ۵ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۲۱:۱۲ توسط حامد فندرسكي دسته : پخش آنلاين ويدئويي نظر(2)

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت اوّل

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ

قسمت اوّل

دکتر مسعود مقدم

استاد فرج الله : معروفترین سازنده آلات موسیقی در عهد ناصری و اصلیتاً اصفهانی بوده است و در زمان صدارت امیر کبیر به اتفاق نایب اسدالله ( معروفترین نی نواز زمان ) از اصفهان به تهران آمده و کار گاهی در دار الضایع تهران ( در جوار سبزه میدان فعلی ) دایر نموده و بکار ساخت تار وسه تار و سنتور می پرداخت .

با توجه به زمان رویدادهای فوق میتوان سال تولد استاد فرج الله را بطور تخمینی از 200-170 سال پیش بر آورد کرد . استاد فرج الله اولین هنرمندی بود که با مطالعه و دقت زیاد توانست به اندازه ها تا زمان حاضر نیز اعتبار دارند و بعنوان الگوئی در اختیار سازندگان پس از او قرار گرفت .

تارهای استاد فرج الله عمدتاً ارتفاع ( پهنا ) کمی داشته و کمی تخت هستند و مضراب خور کمی دارند . سر پنجه آن کمی لاغر و کشیده است .

رنگ تارهای او دارای آستر زیر رنگ سیاه یا قهوه ای تیره است . فرم دهانه های آن بوضوح از الگوی سنتی پیش از خود الهام گرفته است . ..................


ادامه مطلب
+ نوشته شده در ۳ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۲۳:۰۱ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت دوّم

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت دوّم

یحیی قدیم ( یحیی اول )

دکتر مسعود مقدم

از ارامنه جلفای اصفهان که در ساخت تار و بویژه سه تار شهرت داشته و از نظر زمانی بر یحیی تار ساز معروف ( یحیی ثانی ) تقدّم داشته است .

 حاج طایر ( طاهر ) : از سازندگان هم عصر استاد فرج الله بوده که سه تارها و تارهای ممتازی ساخته است تارهای ساخت او دارای نقاره نسبتاً کوتاه با دهانه مدور و کاسه کشیده و لاغر با دهانه مثلثی شکل ( در مقایسه با سایر سازندگان که دهانه آنان قلبی شکل است ) میباشد و صدا دهی اکثر آنها زیر خوان است محمد عشقی سازنده معروف سه تار مدتی شاگرد او بوده است .  

زادور : از ارامنه یزد که در ساخت سنتور و سه تار معروفیت داشته است . تارهای اواز نظر صدا دهی و صنعت در حد متوسط است . .................


ادامه مطلب
+ نوشته شده در ۳ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۲۲:۵۶ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)

تار سازان دوره قاجار-دکتر مسعود مقدم

تار سازان دوره قاجار

 

دکتر مسعود مقدم

 

در ابتدا باید اشاره نمود با توجه به اینکه بسیاری از تار سازان اواخر دوره قاجار ، زمان سلطنت پهلوی اول و حتی دوم را درک نموده اند نمی توان حد فاصل دقیقی را متصور گردید ؛ در واقع در این بحث از تار سازان اواسط دوره قاجار تا اواسط دوران پهلوی را برسی می نماییم .

با در نظر گرفتن ریشه مشترک تار قفقازی و تار فارسی ( که خود آذریان به آن تار شمیرانی میگویند ) و مقایسه نمونه های موجود از هر دو دسته می توان گفت تار فارسی در سده اخیر بواسطه نبوغ و حس شگرف زیبایی شناسنامه نژاد ایرانی ( و البته هموطنان ارمنی ) با سرعتی عجیب روندی تکاملی هم از نظر صدا دهی و هم از نظر شکل ظاهری را پیمود ( در حالت عادی این تکامل را میبایست قاعدتاً در مدت چند قرن انتظار داشت ) . در حالیکه تار آذربایجانی امروز با نمونه مشابه آن در قرن  گذشته تغییری اساسی ( غیر از تعداد سیم ها و تزئینات ظاهری ) نداشته است .

علت این روند تکاملی سریع تار فارسی در سده اخیر را می توان به طور خلاصه در تحولات سیاسی اجتماعی پی در پی در این سده ( همانند انقلاب مشروطه ، ظهور سلسله پهلوی و ...) و از طرفی آشنایی رو به رشد ایرانیان با فرهنگ غر بی و متعاقب آن ظهور .....................


ادامه مطلب
+ نوشته شده در ۲ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۱۳:۵۹ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)