X
تبلیغات
تحرير

۞ رديف نوازي ۞

تحرير

 

تحرير

هرقطعه يا گوشه ازچند بخش تشكيل مي شود.مانند : مقدمه يا درآمد ،شعر يا كرشمه،تحرير وفرود.

البته يك گوشه مي تواند باشعر،تحرير ويا حتي فرود آغازشود.همچنين تحريرها بسيارمتنوعند وشبيه صداي پرندگان هستند وبايد خيلي شفاف اجراء شوند.

ازلحاظ روشهاي اجرايي اگر چند تحرير يك شكل داريم بايد آنها را دريك جمله با چند شدّت وزمانبندي وسرعت وحالت متفاوت اجرا كنيم كه اين تنوع با نت نويسي قابل بيان نيست .اين تنوّع ممكن است كه حتّي دريك جمله بسيار كوتاه هم رخ دهد.نمونه اين جريان پويا وزنده رامي توانيد دراجراي سنتورحبيب سماعي بشنويد.

تحريرها معمولاً بهتراست كه دركنار" تك "ها و "غلت "ها اجرا شوند.

درشيوه هاي موسيقي دستگاهي رايج فعلي تحريرها به صورت بي رمق ونامحسوس اجرا مي شوند وانگارخواننده دارد آهنگ را به قصد تمرين وياد آوري براي خود اجرا مي كند اين نوع اجرا را به صورت دراز كشيده ودرحال استراحت وباشكم پر هم مي توان انجام داد.درحالي كه به روش درست آن خواننده نياز به استقرار وآمادگي بيشتري دارد.

تحرير بااستفاده ازنغمه اي زيرتراز نغمه اصلي ادا مي شود اما درشيوه هاي امروزي به جاي نغمه زيرتر صداي هوا ازگلوي خواننده شنيده مي شود.


+ نوشته شده در ۲۹ تیر ۱۳۸۷ساعت ۱۱:۵۷ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(2)