X
تبلیغات
شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت دوّم

۞ رديف نوازي ۞

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت دوّم

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت دوّم

یحیی قدیم ( یحیی اول )

دکتر مسعود مقدم

از ارامنه جلفای اصفهان که در ساخت تار و بویژه سه تار شهرت داشته و از نظر زمانی بر یحیی تار ساز معروف ( یحیی ثانی ) تقدّم داشته است .

 حاج طایر ( طاهر ) : از سازندگان هم عصر استاد فرج الله بوده که سه تارها و تارهای ممتازی ساخته است تارهای ساخت او دارای نقاره نسبتاً کوتاه با دهانه مدور و کاسه کشیده و لاغر با دهانه مثلثی شکل ( در مقایسه با سایر سازندگان که دهانه آنان قلبی شکل است ) میباشد و صدا دهی اکثر آنها زیر خوان است محمد عشقی سازنده معروف سه تار مدتی شاگرد او بوده است .  

زادور : از ارامنه یزد که در ساخت سنتور و سه تار معروفیت داشته است . تارهای اواز نظر صدا دهی و صنعت در حد متوسط است . .................

https://t.me/santoorh  

 

شرح حال اساتید تار ساز از استاد فرج الله تا رمضان شاهرخ قسمت دوّم

یحیی قدیم ( یحیی اول )

دکتر مسعود مقدم

از ارامنه جلفای اصفهان که در ساخت تار و بویژه سه تار شهرت داشته و از نظر زمانی بر یحیی تار ساز معروف ( یحیی ثانی ) تقدّم داشته است .

 حاج طایر ( طاهر ) : از سازندگان هم عصر استاد فرج الله بوده که سه تارها و تارهای ممتازی ساخته است تارهای ساخت او دارای نقاره نسبتاً کوتاه با دهانه مدور و کاسه کشیده و لاغر با دهانه مثلثی شکل ( در مقایسه با سایر سازندگان که دهانه آنان قلبی شکل است ) میباشد و صدا دهی اکثر آنها زیر خوان است محمد عشقی سازنده معروف سه تار مدتی شاگرد او بوده است .  

زادور : از ارامنه یزد که در ساخت سنتور و سه تار معروفیت داشته است . تارهای اواز نظر صدا دهی و صنعت در حد متوسط است .

هامبارسون ( هامبارتسوم ) : عموی یحیی ثانی و از ارامنه جلفای اصفهان بوده معروفترین تار ساز ارمنی تا قبل یحیی ثانی بوده است .

در ابتدا به همراه برادرش خاچیک از ( پدر یحیی ) از نجاران و منبت کاران بنام اصفهان بوده که سفارشات چوبی در بار ظل السلطان و سایر اعیان اصفهان را انجام میداده است .

بر عکس برادرش خاچیک که تارهای معددی ساخته ، تعداد تارهای ساخت هامبارسون نسبتاً زیاد است . تارهای او اکثراً کاسه بزرگ و نسبتاً سبک با بیخ دسته و دسته لاغر و ظریف است .

مضراب خور تارهای او اکثراً زیاد بوده  همانگونه که از عکسهای مطربان آندوره استنباط می گردد تارهای او بیشتر در بین مطربان آندوره استفاده میگردیده است . ( حجم بزرگ کاسه و نوع صدا دهی آن که مناسب شیرین نوازی است این نظر را تأیید میکند )

تارهای ساخت او اکثراً بزرگ با زوایای مدور و به اصطلاح چاق هستند و خطوط و زوایای انحناء دار ( بدون زوایای باریک وتیز ) در کارهای او مشخص است .

خاچیک : پدر یحیی دوم . به همراه برادرش هامبارسون از ماهرترین نجاران اصفهان بوده و در عین حال تار و سنتور نیز میساخت .

تعداد تارهای باقی مانده از او بسیار کم است ولی همین تعداد نیز دارای صدا دهی بسیار عالی است الگوی تار او تا حدودی شبیه الگوی فرزندش یحیی است با این تفاوت که تارهای کار او کمی بزرگتر و ناپیراسته تر از تار یحیی است .

یحیی ثانی : بهترین و معروفترین تار ساز کل تاریخ موسیقی ایران .با نام اصلی" آوانس آبکاریان" سال تولد بطور تقریبی :  1873 میلادی

مدفون در قبرستان ارامنه جلفای اصفهان .سال فوت : 1312 خورشیدی

یحیی اصول کار با چوب را از دوران کودکی در کارگاه پدر و عموی خود خاچیک و هامبارسون فرا گرافته و با توجه به نبوغ سرشار و دید دقیق زیبائی سانه اش ؛ ترکیب اصول و معیارهای تارهای استاد فرج الله و با سلایق عالی خودش تارهایی ساخت که چه قبل و چه بعد از او نظیر آن دیده نشده است .

در ارزش کار یحیی همین بس که تارهای ساخت او حتی اگر برفرض محال صدای خوبی نمی داشت  از نظر فرم تراش و الگوی زیبای آنها میتوانست بعنوان یک اثر حجمی هنری و در واقع یک مجسمه زیبا و خوش تراش در تاریخ هنری ایران باقی بماند .

یحیی تا اوسط عمر در زادگاه خود ، در محله سنگتراشان جلفای اصفهان کارگاه داشت و بیشترین تارهایش را در همین شهر و با استفاده از چوب های همین ناحیه ساخت . این  تارها اکثراً رنگ روشن تری داشته و صدادهی آنها اکثراً زنگدار و زیر خوان است .

یحیی برای مدتی کوتاه به قزوین رفته و نزد خواهر خود ساکن شد و ضمن اشتغال در اداره ارزاق آن شهر کارگاهی دایر نموده و با استفاده از چوبهای توت قزوین تارهای عالی ساخت پس از آن در تهران ساکن گردید و کارگاهی دایر نمود . عکس معروفی که از او به همراه میرزا عبدالله و میرزا حسینقلی و شاگردانشان باقی مانده یادگاری از آن دوره است .

یحیی در سالهای آخر عمر مجدداً به اصفهان برگشت و مشغول به کار گردید تا اینکه در سنین 57-60 سالگی و در سال 1312 خورشیدی در همانجا در گذشت .

بر طبق تاریخچه مختصربالا مشخص میشود که یحیی در سه مقطع زمانی و در سه شهر به تار سازی مشغول بوده و تعداد تارهای ساخت اصفهان او بیشتر از تارهای ساخت تهران و قزوین بوده است .

یحیی تار سازی خوش تکنیک و سریع بوده است . معمولا کارهای اولیه تراش کاسه تار از کنده توت و سبک کردن آنها توسط شاگرد ماهر او انجام میگرفته و خود یحیی کارهای ظریف و دقیق نهایی را روی آن اعمال میکرده است .

با توجه به این امر و سرعت بالای او ، تعداد تارهای ساخت او به نسبت اساتید قدیم بیشتر بوده و تخمیناً از چند صد تا هزار عدد بر آورده میشود ( در عکس معروفی که از او در کارگاهش برداشته شده است در آن واحد تعداد نسبتاً زیادی تار در کارگاهش دیده میشود )  از دیگر ویژگیهای بارز یحیی نکته ای است که اساتید قبل و بعد از او کمتر به آن توجه داشته اند : یحیی اولین سازنده ای بود که از ابتدای کار روند کیفی ثابت و مستمری ( به اصطلاح امروز : استاندارد ) را برای خود در نظر گرفت . با مقایسه کارهای متعدد باقیمانده از او به نتیجه حیرت آوری میرسیم : انحراف معیار در کارهای متعدد یحیی بسیار ناچیز و در حد صفر است . تمام تارهای باقی مانده از او حتی از نظر کوچکترین معیارها و اندازه های فنی و الگو احتلاف چندانی با هم ندارند ( البته با در نظر گرفتن این نکته که یحیی کلاً در سه اندازه بزرگ و متوسط و کوچک تار میساخته است) و این امریست که بیشتر از یک کارخانه با تکنولوژی مدرن انتظار داریم و نه از یک سازنده در کارگاه کوچک و ابتدایی خود . 

                                  

مقالات و متن سخنرانيها

مربوط به نشستهاي تخصصي ماهانة

پژوهش در موسيقي دستگاهي ايران

موسسه فرهنگي هنري آواي مهرباني

 

جستجو     ارسال نظر خصوصي۱      ارسال نظرخصوصی2    گفتگوي آنلاين

 پخش آنلاين-دانلود-ومقالات موسيقي رديف-صفحه اصلي همين وبلاگ

fvbhjkla

 تولباررديف نوازي باقابليت چك كردن ايميل بطورخودكارواطّلاع به شما به صورت فوري بوسيله صداوتعدادايميل هاي رسيده به هراشتراك وورودبه آن بايك كليك ،اطلاع ازبروزشدن وبلاگ ،دسترسي به همه سايتهاولينكها،حذف ودوباره اضافه كردن اجزاءتولباروحذف (آنيستال)كردن تولبار،مخفي كردن تولبارازنوارتب(پيشاني مرورگراينترنت)باراست كليك وبرداشتن تيك آن، چت ،داشتن اكثرسايتهاولينكهاي موجودكاربردي دراينترنت وارسال وپيشنهادلينك ازسوي شماوبسيارامكانات مفيدديگر.باحجم كم:۱مگابايت براي مشاهده يادانلود كليك نمائيد  a  ديدن قسمت هاي مختلف وشرح تولبارموسيقي رديف 

 

آموزش ودانلودتولبار 

مشاهده ودانلودتولبار

درزمان نصب تولباربايدبه اينترنت متصل باشيد

+ نوشته شده در ۳ فروردین ۱۳۸۷ساعت ۲۲:۵۶ توسط حامد فندرسكي دسته : مقالات نوشتاري نظر(0)